Menu

Dynniq har udviklet sit eget busprioritetssystem, som anvendes til prioritering af Københavns Kommunes mange busser.

Systemet har bevist sin værdi i praksis og anvendes nu til prioritering i ca. 60 signalanlæg i København.

Fordelen ved Dynniqs prioritetssystem er at der anvendes åbne snitflader og protokoller, hvilket medfører at alle leverandører af styreapparater kan anvende protokollen.

Dynniqs prioriteringssystem afskaffer behovet for særlig prioriteringshardware. Hardware erstattes i stedet med central software, der på mere intelligent vis kan sikre prioritering af kollektiv transport i bytrafikken.

Hovedfordelen med Dynniqs løsning er indførelsen af betinget prioritet med mulighed for at prioritere transportformer i forhold til hinanden. Det muliggør hurtige ændringer, og gør det muligt at udvide systemet på et senere tidspunkt, og støtter midlertidig optimering af andre former for transport (f.eks. cyklister, udrykningskøretøjer eller fodgængere), så vel som styring af trafik i forbindelse med større events.

Fordele :

  • At minimere forsinkelse af busser
  • At minimere stop af busser
  • Jævn ankomst til stoppesteder (regularitet)
  • Overholdelse af rejseplan (præcision)

Til at påvirke ydeevnen af en busrute, er følgende midler tilgængelige:

  • At give ret til grønt til en bus i et signalanlæg
  • At rydde en ventende kø af trafik

Dette er især relevant, hvor der ikke er nogen særlig busbane, og busserne er blandet med anden trafik.

Sådan virker det i praksis:

Forskellige typer af køretøjer (Ambulance, lastbil, bus, politi, Sporvogn, brand bil, osv.) sender sin aktuelle position til flådestyringssystemet på regelmæssig basis (f.eks hver 5 sekunder). Flådestyringssystemet afgør, om den aktuelle GPS-position, skal udløse en prioritet på den givne placering.

Dynniqs prioritetsserver (TPMS) spørger med jævne mellemrum flådestyringssystemet om der er nye prioriterede data, der skal sendes til styreapparaterne.

Baseret på denne information, opretter TPMS serveren en prioritetsanmodning for de enkelte kryds og signal grupper. Denne prioriterede anmodning er sendt til de relevante kryds.

Styreapparatet bruger herefter prioritetsmeddelelsen til at tage beslutning om hvilken trafik kontrol der skal udføres (fx forlængelse af grøn).

TPMS fungerer således som en proxy-server mellem styreapparat og flådestyringssystemet.

Cases